|
Jêzyki ba³tyckie (ba³tyjskie)
Powszechnie przyjmuje siê, ¿e Ba³towie ze S³owianami tworzyli niegdy¶ wspólnotê ba³to-s³owiañsk±. Przemawia za tym bliskie pokrewieñstwo miêdzy jêzykami s³owiañskimi i ba³tyckimi (niespotykane w¶ród jêzyków indoeuropejskich w tak wielkim stopniu). Rozpad wspólnoty nast±pi³ ok. 1200-800 r. p.n.e., a wed³ug najnowszych hipotez nawet dopiero ok. IV-V w. n.e. pod wp³ywem koczowniczych plemion irañskich, które wkroczy³y na po³udniowe obszary zajmowane przez lud ba³to-s³owiañski i zasymilowa³y siê z nim powoduj±c stworzenie w krótkim czasie wyodrêbniaj±cej siê spo³eczno¶ci. W ten sposób nast±pi³ rozdzia³ na Ba³tów oraz S³owian (chocia¿ mo¿na przyj±æ, ¿e to od Ba³tów oddzieli³ siê lud s³owiañski), granicê miêdzy Ba³tami a S³owianami wyznacza³a prawdopodobnie rzeka Prypeæ. Ba³towie uchodz± za lud osiad³y. Kultura do³kowo-grzebykowa utrzymuj±ca siê do koñca I ty¶. p.n.e. przypisywana jest Ba³tom. Tak¿e nazwy rzek na tym obszarze (dorzecze Berezyny, Prypeci, górnego Dniepru a¿ po Desnê i Sejm) s± pochodzenia ba³tyckiego. Wraz z up³ywem wieków Ba³towie przemieszczali siê w kierunku zachodnim. Niemieckie ¼róda pisane potwierdzaj± ich obecno¶æ na lewym brzegu dolnej Wis³y w X w. Tereny obecnej Bia³orusi zosta³y stopniowo zajête przez S³owian miêdzy VI i XIII w., Ba³towie odbierali natomiast ziemie Ugrofinom powoli spychaj±c ich na pó³noc. W XIII w. losy Ba³tów by³y bardzo ciê¿kie: zachodnia czê¶æ (Prusy) by³a germanizowana, po³udniowa (Jaæwingowie) czêsto by³a stref± wp³ywów polskich i ruskich, natomiast wschodnia tak¿e ruskich. Podzia³ plemienny w¶ród Ba³tów by³ nastêpuj±cy: Prusowie zamieszkiwali obszary na wschód od dolnej Wis³y do Wielkich Jezior Mazurskich. Wspomniani przez Tacyta w jego "Germanii" plemiona zwane Aestii odnosi³y siê w³a¶nie do Prusów i Jaæwingów. Nazwa plemienia nie jest jasna, pierwszy raz wspomniana zosta³a w IX w. jako Bursai. Prusowie ulegli germanizacji, na skutek prowadzonej przez Zakon Krzy¿acki od XIII w. polityki nawracania mieczem i ogniem pogañskich Prusów. Pruowie zniemczyli siê, a jêzyk pruski wyszed³ z u¿ycia w XVII w. Jaæwingowie byli wschodnimi s±siadami Prusów i wykazywali z nimi wiêksze pokrewieñstwo ni¿ ze swoimi wschodnimi s±siadami - plemionami litewskimi. Jaæwingowie okre¶lani s± w ¼ród³ach dwiema nazwami, pierwotne formy ba³tyckie rekonstruuje siê jako: *Sudai co prawdopodobnie mo¿e oznaczaæ "miejsce bagniste" oraz *Jatvingai wywodz±cy siê prawdopodobnie od nazwy rzeki *Jata i oznacza "mieszkañców kraju Jata". Grupê plemion litewskich tworzyli Litwini zamieszkuj±cy obecn± Litwê ¦rodkow±, Aukszutowie - obszary wschodniej Litwy i pó³nocnej Bia³orusi oraz ¯mudzini - nadba³tyckie obszary dzisiejszej Litwy. Nazwa Litwy rekonstruowana jest jako *Lietuva i utworzona zosta³a od nazwy rzeki *Leita. Aukszotuwie sw± nazwê zawdziêczaj± Wy¿ynie, na której mieszkali (obecnie Wy¿yna Wileñska), od litewskiego "auksztas" - "wysoki"); trzecie plemiê - ¯mudzini - od niziny (lit. "¿emas"). Plemiê Litwinów uzyska³o dominacjê dopiero w XIV w. wch³aniaj±c Aukszutów i nieco pó¼niej ¯mudzinów. Podobnie by³o na pó³nocnych obszarach zasiedlanych w ¶redniowieczu przez Ba³tów. Cztery plemiona grupy ³otewskiej zasymilowa³y siê (pod skrzyd³ami plemienia Letgalów) i da³y pocz±tek narodowi ³otewskiemu. Nazwa £otwy pochodzi od plemienia Letgalów. Letgalowie zamieszkiwali obszary dzisiejszej wschodniej £otwy, a swoj± plemienn± nazwê stworzyli od nazwy rzeki *Leta. W zachodniej (nadmorskiej) mieszkali Kurowie pozostaj±cy czê¶ciowo pod wadz± ugrofiñskich Liwów na prze³omie I i II tysi±clecia n.e. Pomiêdzy Letgalami i Kurami wci¶niête by³y dwa ma³e plemiona Semlowie i Zemgalowie. W przesz³o¶ci z jêzyka praba³tyckiego wy³oni³y siê dwa jêzyki: zachodnioba³tycki i wschodnioba³tycki. Niestety do dnia dzisiejszego nie przetrwa³ ¿aden jêzyk bêd±cy nastêpc± zachodnioba³tyckiego, w ¶redniowieczu do grupy zachodnioba³tyckiej nale¿a³y dwa jêzyki: pruski (staropruski) i jaæwieski. Zachodnioba³tycki rozpad³ siê na jêzyki, którymi mówi³y plemiona litewskie i ³otewskie: litewski i ³otewski oraz kuroñski, seloñski i zemgaleski. Pruski Jêzyk pruski jest jednym z dwóch przedstawicieli jêzyków zachodnioba³tyckich. Po¶wiadczony jest zaledwie kilkoma tekstami: trzema katechizmami luterañskimi oraz dwoma s³ownikami prusko-niemieckimi pochodz±cymi z okresu od XV do XVII w. Kolejnym ¼ród³em poznania jêzyka pruskiego s± nieliczne nazwy miejscowe i osobowe zachowane w ró¿nych tekstach (g³ównie niemieckich). Jêzyk pruski wykazywa³ w ¶redniowieczu du¿± odrêbno¶æ od jêzyków, którymi mówi³y plemiona litewskie i ³otewskie. Na skutek wp³ywów z zewn±trz pruski zaadaptowa³ wiele s³ów pochodzenia germañskiego i s³owiañskiego. Germanizacja Prusów (prowadzona nie rzadko w sposób bardzo brutalny) spowodowa³a zatracenie ich jêzyka. W XVIII w. wyszed³ on z u¿ycia. Jaæwieski Jêzyk jaæwieski jest drugim, du¿o s³abiej poznanym, przedstawicielem jêzyków zachodnioba³tyckich. Niestety nie jest on po¶wiadczony tekstami, a tylko nazwami miejsc i osób utrwalonymi w ¼ród³ach ruskich i niemieckich. Jaæwieski z racji mijesca, gdzie zamieszkiwali jego u¿ytkownicy, by³ podatny na wp³ywy s³owiañskie. Jêzyk ten wyszed³ z u¿ycia ok. XIII w. wraz z wyginiêciem plemiona Jaæwingów. Kuroñski Kurowie u¿ywali jêzyka, który wykazuje du¿e podobieñstwo do seloñskiego. Niedostatek informacji o nich nie pozwala stwierdziæ czy pozostawa³y one w zale¿no¶ci dialektalnej czy stanowi³y odrêbne jêzyki. Kuroñski utrwalony jest wy³±cznie w nazwach osobowych i miejscowych, nieliczne s³owa pochodzenia kuroñskiego widoczne s± w litewskim i ³otewskim. Kuroñski wyszed³ z u¿ycia ok. XVI w. na skutek asymilacji ludno¶ci Kurlandii przez Litwinów i £otyszy. Seloñski Seloñski wykazuje podobieñstwo do kuroñskiego. Ten jêzyk tak¿e nie zosta³ po¶wiadczony ¿adnym tekstem. Z u¿ycia wyszed³ ok. XVI w. w wyniku dominacji plemion letgalskich na plemieniem Selów. Zemgalski Zemgaleski ró¿ni³ siê od kuroñskiego i seloñskiego. Jego historia potoczy³a siê podobnie jak seloñskiego - zanik³ ok. XVI w. Dwa jêzyki ba³tyckie, które przetrwa³y do dnia dzisiejszego to przedstawiciele jêzyków zachodnioba³tyckich. Litewski Najstarsze zachowane teksty litewskie pochodz± z XVI w. i maj± charakter sakralny. U¿ywany w ¶redniowieczu jêzyk litewski (starolitewski) mia³ wyra¼ny podzia³ dialektalny uzale¿niony od podzia³u plemiennego. Taki podzia³ utrzyma³ siê w jêzyku do dzi¶. Zgodnie z dawnym nazewnictwem plemiennym mamy dialekt ¿mudzki, którym pos³uguje siê ok. 25% Litwinów (charakteryzuj±cy siê dawnymi zapo¿yczeniami z kuroñskiego dziêki asymilacji ludno¶ci kuroñskiej i ¯mudzinów). Drugim dialektem jest dialekt auksztajski (od Auksztów zamieszkuj±cych wy¿ynê - Górn± Litwê), którym pos³uguje siê ok. 75% Litwinów. Dialekt auksztajski jest bardziej zachowawczy w stosunku do ¿mudzkiego i zachowa³ wiêcej archaizmów. Mimo stworzenia pañstwowo¶ci litewskiej w pó¼nym ¶redniowieczu (Wielkie Ksiêstwo Litewskie) jêzyk litewski prze¿ywa³ ciê¿kie chwile. Ksiêstwo by³o w przewa¿aj±cej czê¶ci zamieszkane przez Rusinów i ich jêzyk zdominowa³ grody (z w pó¼niejszych czasach miasta). Gdy nadesz³y czasy Rzeczpospolitej Obojga Narodów jêzyk ruski wyparty zosta³ przez polski. Wy³±cznie niewielka czê¶æ ludno¶ci na prowincji pos³ugiwa³a siê litewskim. Dopiero chêæ "odbudowania" go pod koniec XIX w. spowodowa³a, ¿e powtórnie wszed³ w powszechne u¿ycie. Dzi¶ pos³uguje siê nim ok. 3 mln ludzi (Litwini na Litwie oraz na Bia³orusi i w Polsce). £otewski £otewski ukszta³towa³ siê na skutek dominacji plemienia Letgalów (czemu obecnie ten jêzyk zawdziêcza swoj± nazwê), które doprowadzi³o do asymilacji pozosta³ych plemion grupy ³otewskiej i wyparcia u¿ywanych przez nich jêzyków i dialektów (kuroñskiego, seloñskiego, zemgalskiego). Podzia³ dialektalny wynikaj±cy z przesz³o¶ci utrzymuje siê w jêzyku ³otewskim do dzi¶. Wyró¿nia siê trzy podstawowe dialekty: liwoñski - ukszta³towany na ziemiach zamieszka³ych przez ugrofiñskich Liwów asymiliowanych przez Kurów, ¶rodkowo³otewski - z którego wywodzi siê wspó³czesny jêzyk literacki oraz górno³otewski. Warto w tym miejscu nadmieniæ, ¿e dialekt górno³otewski, u¿ywany we wschodniej czê¶ci £otwy, uwa¿any jest przez wielu jêzykoznawców za odrêbny jêzyk - ³atgalski. Pos³uguje siê nim ok. 150 ty¶. ludzi. Najstarsze zabytki pisane pochodz± z XVI w. (teksty o charakterze religijnym). Jêzyk ³otewski przetrwa³ - podobnie jak litewski - dziêki zaanga¿owaniu lokalnych jêzykoznawców w jego "odbudowê". Dzi¶ ³otewskiego u¿ywa ok. 1,5 mln ludzi (w przyt³aczaj±cej czê¶ci £otyszy). Aktu: 18.06.2008 r. |
© 2002-2008 Fronsac